Parasport Danmark logo hvid.png

VM-sølv for hold sikrer de første danske kvotepladser til de Paralympiske Lege i Paris

De danske paradressurryttere sikrede sig lørdag sølvmedaljer i holdkonkurrencen ved VM i Herning, og det udløste samtidig Danmarks første fire første kvotepladser til de Paralympiske Lege i Paris i 2024.

Katrine Kristensen og Gørklintgaards Quater var med en bedømmelse på flotte 77,176% med til at sikre Danmark en sølvmedalje i holdkonkurrencen ved VM i Herning. Foto: FEI/Richard Juilliart.

De danske paradressurryttere er ikke til at stoppe på hjemmebanen i Herning. To individuelle guldmedaljer har givet Danmark en forrygende start på mesterskaberne på hjemmebane, og lørdag skulle holdkonkurrencen så afgøres. En placering blandt de syv bedste ville udløse fire kvotepladser til de Paralympiske Lege i Paris i 2024.

Katrine Kristensen og Quater lagde stærkt ud fredag i Team-testen i grad II med et ridt bedømt til flotte 77,176%. Lørdag var de øvrige tre danske ekvipager så i aktion, og her scorede Tobias Thorning Jørgensen og Jolene 79,265%, Karla Dyhm-Junge og Miss Daisy 73,294% og Nicole Johnsen og Moromax 73,310%.

De flotte danske resultater var nok til at sikre Danmark den samlede andenplads og dermed sølvet i holdkonkurrencen. Holland vandt guld, mens USA tog bronzen. Dermed fik Danmark gjort op med en del utaknemmelige fjerdepladser, senest ved PL i Tokyo, hvor Storbritannien vandt guld, Holland vandt sølv og USA tog bronzen.

Langsigtet arbejde frem mod Paris
Den flotte danske placering udløste samtidig fire kvotepladser til de Paralympiske Lege (PL) i Paris i 2024 – naturligvis til stor glæde i den danske lejr, fortæller elitechef i Parasport Danmark, Michael Møllgaard Nielsen, der var på plads på tribunen i Herning:
– Stort tillykke til rytterne og hele holdet omkring. En sølvmedalje for hold er et fantastisk resultat, og det har stor betydning, at vi allerede nu har de fire kvotepladser til PL i hus. Det gør, at rytterne ikke skal ud og jagte topresultater, men at staben kan arbejde mere langsigtet og udvikle rytterne, så vi står stærkest muligt i Paris i 2024, siger han og glæder sig samtidig over, hvor flot de danske ryttere har vist paradressuren frem i Herning:
– Det har været så imponerende at følge dem. Tobias Thorning Jørgensen kom til Herning som favorit og formår trods sin unge alder at bevare roen og stå for presset – og Katrine Kristensen leverer helt fantastiske ridt og går direkte ind og sætter de helt garvede topryttere i grad II på plads. Det er imponerende, og det er det også, at vores to debutanter begge ligger i toppen af deres klasser med fornemme bedømmelser, lyder det fra elitechefen.

Karla Dyhm-Junge og Miss Daisy. Foto: Hippo Foto - Sharon Vandeput.
Karla Dyhm-Junge og Miss Daisy. Foto: Hippo Foto - Sharon Vandeput
Tobias Thorning Jørgensen. Foto: FEI/Richard Juilliart.
Nicole Johnsen og Moromax ved VM i Herning 2022 - foto Lars Møller.
Nicole Johnsen og Moromax. Foto Lars Møller.

Også Parasport Danmarks formand, John Petersson, glæder sig over de flotte danske præstationer på hjemmebane:
– Det har været stort at opleve de fantastiske rammer her i Herning og den store opbakning til paradressuren, og rytterne har vist sporten frem på forbilledlig vis – ikke mindst de to nye ryttere i international sammenhæng, som virkelig er stemplet ind på den store scene, siger han og fortsætter:

– Vores rammer omkring landsholdet er, bl.a. qua vores tætte samarbejde med Team Danmark og en uvurderlig støtte fra vores sponsorer, blevet stadig mere professionelle og fortsætter med at udvikle sig enormt. Samtidig bliver der også i et bredere perspektiv gjort en stor indsats for at sikre de næste generationer af ryttere takket være et værdifuldt samarbejde mellem Dansk Ride Forbund og Parasport Danmark, siger John Petersson.

Danmark har foreløbig vundet tre medaljer i paradressur ved VM i Herning. I morgen, søndag, er sidste VM-dag i Herning, og her gælder det freestylekonkurrencen (dressurprogram til musik) i alle grader, hvor der også er gode danske medaljechancer.
Fra kl. 9 rider Katrine Kristensen i grad II, mens Tobias Thorning Jørgensen (grad III), Karla Dyhm-Junge (grad III) og Nicole Johnsen (grad V) rider fra kl. 14.15.

DE DANSKE RYTTERE VED VM

Handicap: Svær knæskade
By: Osted

OM VM I RIDNING 2022
VM i springning, dressur, paradressur og voltigering finder sted i Herning i dagene 6.-14. august 2022. Paradressurkonkurrencerne afvikles fra den 10.-14. august. Det er Dansk Ride Forbund, Herning Kommune, Sport Event Denmark og VM-selskabet ejet af Casper Cassøe og Jens Trabjerg, der står bag VM.
Læs mere på Herning2022.com