Parasport Danmark logo hvid.png

Parasport på skoleskemaet

På Frederiksberg underviser den lokale parasportklub i inkluderende idræt på kommunens folkeskoler. Vi var med en dag hvor undervisningen var rykket ud på stadion.

5. klasserne på Søndermarksskolen prøvede bl.a. blindeløb og Frame Running, da inkluderende idræt og parasport var på skoleskemaet.
5. klasserne på Søndermarksskolen prøvede bl.a. blindeløb og Frame Running, da inkluderende idræt og parasport var på skoleskemaet.

”Koster den penge?” ”Kan du løbe med den?” ”Tager du den af, når du skal sove?”

Børnene fra 5.D og 5.E på Søndermarksskolen har masser af spørgsmål til Anton Finne, der skal undervise dem i sprint i dag. Anton mangler nemlig sit venstre underben og har i stedet en ”blade”, en løberprotese på. Han svarer beredvilligt på de mange spørgsmål, og tilføjer med et smil, at protesen er en god icebreaker, når man skal snakke med piger.

Det er en dansk novemberdag som de er flest, overskyet og blæsende. Men er vejret trist, så er de to femteklasser fulde af entusiasme og energi. De har over fire fredage været gennem et forløb om inkluderende idræt, arrangeret af Parasport Frederiksberg. De første tre gange er foregået på skolen, men til denne fjerde og sidste undervisningsgang er de mødt op på Frederiksberg Stadion.

Her bliver de delt i fire hold, der alle skal prøve dagens fire aktiviteter med Parasport Frederiksbergs fire undervisere: sprint, baglæns løb, blindeløb, som foregår i par, hvor den ene fører, og den er anden er blindet med en maske, og så Frame Running, der foregår på særlige løbecykler.

- Mange af jer har sikkert haft en løbecykel, da I var små. Det her er fuldstændig det samme, der er bare to baghjul. Hvis man har et svært fysisk handicap, kan man bruge den til at løbe om kap med, eller bare som cykel ude på stierne, forklarer projektleder Jens Højberg sin gruppe af nysgerrige elever. Snart spæner de afsted på Frame Runnerne ned ad atletik-løbebanens langside.

- Det var sjovt, siger 11-årige Dagmar, der når først i mål. Hun har været glad for de fire uger hvor Parasport Frederiksberg har stået i spidsen for idrætsundervisningen. 

- Det har været sjovt og fascinerende at prøve nye ting. Og finde ud af hvordan handicappede har det, når de laver sport. Det synes jeg, var spændende. Det er faktisk lettere end jeg havde troet, fordi der findes så mange muligheder, siger hun.

11-årige Gȁel er enig:

- Det har været sjovt. Fordi man kan prøve noget nyt, og noget man aldrig har prøvet før, og føle hvordan det er at være handicappet, siger han.

Spreder budskabet

- Jeg kan rigtig godt lide den ide, at vi spreder budskabet om parasport, fortæller Anders Dehlholm, der sammen med Sarah Grønager er fast underviser på forløbet, og desuden er atletiklandstræner i Parasport Danmark.  

- At der er flere der ved hvad parasport er, og at det er helt normalt at dyrke sport, når man har en funktionsnedsættelse. Og nu viser vi dem, hvad man så kan, fortsætter han.

De to femteklasser på Søndermarksskolen er den sjette og syvende skoleklasse på Frederiksberg der dette efterår har været igennem Parasport Frederiksbergs forløb med inkluderende idrætsundervisning.

- Det er meningen, at vi skal præsentere nogen øvelser der er en del af den almindelige idrætsundervisning, hvor alle kan være med. Det er ikke nødvendigvis parasport, men det er aktiviteter der kan rumme alle. Men så fortæller vi, at der er noget der hedder parasport, og at der er nogen der løber selv om de er blinde eller mangler et ben, forklarer Anders Dehlholm.

Populært i skolerne

Undervisningen af en del af et projekt der skal introducere inkluderende idrætsundervisning i skolerne på Frederiksberg. Ud over den praktiske idrætsundervisning som Parasport Frederiksberg står for, afholdes der teoretisk funderede kurser for skolernes lærere i samarbejde med Videnscenter om Handicap, og så vil der blive afholdt en række idrætsdage målrettet de enkeltintegrerede elever på skolerne.

Projektet er indtil videre fondsstøttet og derfor gratis for skolerne, og skoleklasse-forløbene har været populære. Faktisk har man måtte sige nej til flere klasser her i efteråret. På sigt vil der dog nok skulle egenbetaling til. Det ærgrer Anders Dehlholm:

- Jeg kan enormt godt lide tanken om, at det er gratis. At vi bare kommer og spreder det her inkluderende budskab, og de kan bare tage imod det, og får den her nye måde at se tingene på foræret.

-  Det ville være en charme hvis Frederiksberg Kommune sagde, at det er så godt og vigtigt, at vi sætter et beløb af til at køre et antal forløb per halvår, tilføjer Jens Højberg, der ud over at være underviser i dag, også er leder af projektet.   

Inkluderer alle

Jens Højberg forklarer, at projektet oprindeligt havde fokus på enkeltintegrerede børn med fysiske handicap, men at det har vist sig, at favne meget bredere:

- Det retter sig mod alle børnene. Også den stille pige nede bagi, eller den tykke dreng, eller ham som har lidt koncentrationsbesvær. Lige pludselig kommer det til at handle om alle børn, og ikke bare dem som sidder i kørestol eller er spastisk lammede.

Har de børn det nemmere i jeres undervisning? spørger jeg.  

- 100 % sikkert, siger Anders Dehlholm. - Det har vi jo set. Vi har en deltagelse ud over hvad man kan forvente. Vi har haft alle med i alt. Det har været fedt at se.

Jens Højberg uddyber:

- Nu var jeg ovre ved Frame Running, og det fede var, at det er første gang for alle. Det ikke ligesom med fodbold, hvor der altid er nogle drenge der har spillet siden de kunne krybe og gå. Udgangspunktet er det samme for alle, og de kan meget bedre forstille sig hvordan det er for en spastisk lammet at rejse sig op fra en kørestol og sætte sig i en Frame Runner for første gang, for det er også første gang for dem. Så de har en masse aha-oplevelser.

Frame Running er sjovest!

På Frederiksberg Stadion er undervisningen ved være forbi. De sidste blindede børn er på vej i mål på løbebanen og i græsset sidder små grupper og puster ud. Dagmar, Gȁel og de andre børn Parasport taler med er enige om, at det har været ekstra sjovt at være på stadion i dag. Og at det bedste var at prøve Frame Running.

- Den der cykel var det sjoveste. Blindeløbet var ret uhyggeligt. Men min makker var rigtig god til at følge mig omkring, kommer det fra Dagmar. 

- Det med cyklerne var sjovest. For der skulle man bruge benene på en anden måde end normal. Og det var også lidt sværere, siger Gȁel.

 

Idræt for alle på Frederiksberg

Parasport Frederiksberg har sammen med Frederiksberg Kommune og Videncenter om Handicap igangsat et projekt om inkluderende undervisning i folkeskolen.

Projektet løber indtil udgangen af 2023, og har tre spor:

  • Spor I: Idrætsforløb i folkeskoleklasser. Parasport Frederiksberg underviser almindelige klasser i inkluderende idræt.
  • Spor II: Idrætsskoler. En række idrætsskoler for enkeltintegrerede børn og unge med fysiske handicap.
  • Spor III: Kurser. Et ”Bevægelse for alle”-kursus målrettet idrætslærere og skolepædagoger på Frederiksberg.

Projektet er støttet af Frederiksberg Fonden, Jubilæumsfonden af 12.8.1973, Sportgoodsfonden og Verena Merz & Otto Kjærgaards Børnefond.

For yderligere info kontakt klubkonsulent Jens Højberg, tlf. 5123 6460, e-mail jgh@parasportfrederiksberg.dk.