Parasport Danmark logo hvid.png

Leder

Justering af Parasport Danmarks organisation

Bestyrelsen forslag om en ny organisation handler bl.a. om at skabe større sammenhæng mellem rekruttering, bredde- og eliteidræt. Foto fra ”Den gode oplevelse” i 2023 af Signe Sjørup.
Bestyrelsen forslag om en ny organisation handler bl.a. om at skabe større sammenhæng mellem rekruttering, bredde- og eliteidræt. Foto fra ”Den gode oplevelse” i 2023 af Signe Sjørup.

Af Jens Boe Nielsen, næstformand, og Jan Sau Johansen, bestyrelsesmedlem i Parasport Danmark

 

Når rammer, vilkår og omgivelser forandrer sig, er der oftest god grund til at vurdere, om den måde, man har organiseret arbejdet på, er den helt rigtige.   

Rammerne for Parasport Danmark har ændret sig. I dag rummer vi ca. 40 forskellige idrætter, som hver især gerne vil udvikle sig, og vi giver tilbud til mennesker med et meget bredt spektrum af funktionsnedsættelser. Vi arbejder nu tæt sammen med bl.a. Danmarks Idrætsforbund og en række specialforbund, hvor vi supplerer hinanden i forhold til at varetage trænings-, stævne- og uddannelsesopgaver, som vi hidtil selv har haft. 

På baggrund af dialogmøder med klubber og idrætsudvalg rundt omkring i landet samt en analyse af de opgaver, der i dag løses i Bredde- og Eliteudvalget, har bestyrelsen vurderet, at vi bør gennemføre en justering af den organisering, som vi allerede kender. Målet er uændret: Vi skal levere fremragende tilbud til alle vores medlemmer. Det betyder, at vi fortsat skal kunne motivere mange til at yde en frivillig indsats til gavn for parasporten, men også at vi indretter os med en forenklet og overskuelig struktur, hvor vi bruger ressourcerne optimalt, og hvor der kan træffes gode og gennemskuelige beslutninger.   

Vi er altså stadig et forbund styret af frivillighed, hvor vi ansætter en række dygtige folk, som er i stand til at omsætte forbundets målsætninger og strategier i handling. Derfor foreslår vi to ting.   

Det ene er, at vi flytter en række dagligdags beslutninger fra nogle af vores udvalg over til de ansatte. Det betyder til gengæld, at repræsentantskabet (klubberne), bestyrelsen, idrætsudvalgene og øvrige udvalg skal omsætte Parasport Danmarks vision i konkrete målsætninger og veldefinerede rammer.  

Det andet er, at vi foreslår, er at vi etablerer to advisory boards for henholdsvis Sport og Udvikling som erstatning for de nuværende Bredde-, Elite- og Udviklingsudvalg. 

De to advisory boards vil ikke som de eksisterende udvalg skulle tage driftsmæssige beslutninger, men vil være rådgivende udvalg, hvor frivillige med lyst og indsigt kan sparre med de ansvarlige ansatte og dermed bidrage til at sikre udviklingen.

Bredde- og eliteområdet vil blive sammenlagt til én funktion –Sport – med det mål at bringe større sammenhæng i vores deltageres bevægelse fra begyndere til eliteidrætsudøvere. Vi skal sikre god kvalitet på alle niveauer i denne bevægelse.

Udvikling får sin egen funktion med opgaver som f.eks. samarbejdet med relevante parter om udvikling, forskning, uddannelse og kurser, forslag til udvikling af forbundets initiativer m.v.

På baggrund af anbefalingerne fra dialogmøderne vil vi også gøre en ekstra indsats for at forenkle og styrke kommunikationen mellem sekretariat, klubber og frivillige. Et tiltag bliver også, at vi åbner en mulighed for at foreslå ideer eller projekter, som – hvis de er gode og får opbakning – kan implementeres i organisationen.   

Alt det glæder vi os til at præsentere nøjere på årets repræsentantskabsmøde.