Omvendt inklusion
Både børn med fysiske udfordringer og deres klassekammerater får en unik mulighed for at stifte bekendtskab med sportsgrene, hvor eleven med handicap er i centrum.
En vrimmel af kørestole glider forbi hinanden i jagten på bolden i kørestolsrugby i gymnastiksalen på Møllevangsskolen i Aarhus. 21 af eleverne fra 7.C sidder i kørestol. For 20 af eleverne er det udelukkende i dagens anledning, for Kafisa er det hverdag.
- Jeg kan se, at de har det sjovt, og de klarer det faktisk meget godt. Selvom der nok ikke er nogen tvivl om, at jeg er lidt mere rutineret i en kørestol, siger 13-årige Kafisa Kamil.
Hun har siddet i kørestol siden 2. klasse, og i dag er alle hendes klassekammerater trukket i idrætstøjet for at dyrke sport på samme præmisser som hende.
- Jeg har ikke været nervøs for, hvordan de andre ville tage imod det. Det gode er, at det ikke føles så meget anderledes, end når vi har idræt normalt, siger hun.
Parasport til Skole OL
Eleverne fra Møllevangsskolen får i løbet af dagen undervisning i blandet andet kørestolsrugby, boccia og kørestolsfodbold. Undervisningen er gratis og udbydes af Parasport Danmark.
- Der afholdes Skole OL til sommer, og vi skal vise, at det kan være en sjov dag for både børn med et handicap og deres klassekammerater. Det giver et nyt perspektiv, at parasportdisciplinerne nu er en del af programmet. Normalt taler man om den vigtige inklusion af mennesker med et handicap, men her er det faktisk omvendt, hvor vi inkluderer alle andre elever på parasportens vilkår, fortæller Torben Nygaard, der er projektmedarbejder i Parasport Danmark.
Han er uddannet skolelærer og har i sit tidligere arbejdsliv oplevet, at elever med fysiske udfordringer ofte bliver fritaget fra idræt eller ikke har mulighed for at deltage.
- Det kan der være mange grunde til, men vi ser et helt klart behov for, at der videreformidles viden om, hvad parasporten kan. Vi oplever jo her i dag, hvordan børn er enormt gode til at tilpasse sig og kaste sig over discipliner eller sportsgrene med samme entusiasme, som havde det været fodbold eller håndbold, siger Torben Nygaard.
Dansk Skoleidræt står bag Skole OL, og de ser også store muligheder i at indlemme parasportdisciplinerne.
- Skole OL handler om fællesskab, og alle konkurrencer er klassekonkurrencer. Da elever med handicap har mindst lige så stor glæde af at dyrke idræt som alle andre, skal de naturligvis være med sammen med deres klassekammerater. Vi ser også deltagelsen i Skole OL som et oplagt springbræt til, at flere elever med handicap vælger at dyrke idræt i en forening, forklarer Torben Dan Pedersen, som er projektchef for Skole OL.
Anledning til refleksion
7.C’s idrætslærer Eva Dencker fortæller, at hendes elever straks tog godt imod tilbuddet om en dag med idræt på Kafisas præmisser.
- De har glædet sig super meget. I forvejen er de rigtig gode til at gøre plads til Kafisa og sørge for, at hun ikke føler sig udenfor. Dagen i dag vil klart give mig redskaber og inspiration til at involvere Kafisa endnu mere, end vi allerede gør, lyder det fra Eva Dencker.
På Kafisas hold til kørestolsrugby finder man klassekammeraten Kristian. Han nyder den anderledes skoledag.
- Jeg har en enkelt gang prøvet Kafisas kørestol, men aldrig i længere tid, og jeg har heller ikke prøvet de her sportsgrene, som vi laver i dag. Det er faktisk ret sjovt, og noget andet, end det vi plejer, fortæller Kristian Atzin Martinez Vestergaard.
Sigtet med at give alle elever muligheder for at deltage i parasportdiscipliner er ikke udelukkende inklusion, men også at vise, hvordan det er, at have et handicap.
- Det er forhåbentlig en anledning til refleksion og gode snakke om, hvad det vil sige at leve med et handicap. Jo før skoleelever møder mangfoldighed og skifter bekendtskab med mennesker med andre forudsætninger end dem selv, desto bedre. Det er noget af det, som Skole OL med parasportdiscipliner også kan, fortæller Parasport Danmarks projektmedarbejder, Torben Nygaard.
Netop den tilgang tyder på at vinde genklang på gymnastikgulvet til dagens undervisning.
- Når jeg sidder her i en kørestol, og vi for eksempel spiller kørestolsrugby, så tænker jeg da over, at man stadig kan dyrke sport, selvom man har et handicap. Men også, at man stadig kan have et godt liv. De ting overvejer man måske ikke så meget til hverdag, slutter skoleelev Kristian Atzin Martinez Vestergaard.
Parasport til Skole OL
Konkurrencerne i Skole OL Parasport afholdes i Aarhus den 21. juni 2019 i forbindelse med Skole OL Finalen. Som tidligere år kan børn med handicap deltage i alle discipliner med eller uden hjælpemidler eller tilpasning af de enkelte øvelser. Men til sommer er det også muligt at stille op i konkurrencer, hvor en elev med handicap er på hold med to elever uden handicap. Holdene deltager i tre forskellige grupper af idrætter: Enten stiller de op i elektrisk kørestol og disciplinerne kørestolsfodbold, kørestolsslalom og boccia, eller i manuel kørestol i kørestolsrugby, kørestolsslalom og boccia. Endeligt er det også muligt at konkurrere i discipliner for synshandicappede, som er goalball, løbestafet og boccia.